06 51 288 289

Tekstgrootte

Patiënten

Aanmelding, wachttijden, afspraken, waarnemingsregeling en afmeldbeleid

Aanmelding voor vergoede zorg is uitsluitend mogelijk met een verwijzing van uw (huis)arts of medisch specialist, bij voorkeur digitaal via Zorgdomein. Na ontvangst van uw verwijzing nemen wij binnen uiterlijk 3 weken telefonisch of per e-mail contact met u op om een afspraak in te plannen voor het aanmeldgesprek (intake). Dit gesprek (telefonisch of fysiek) vindt plaats binnen maximaal 10 weken na ontvangst van de verwijzing en duurt doorgaans 60 tot 90 minuten. Indien wij geen passend zorgaanbod hebben voor uw zorgvraag, verwijzen wij u terug naar de verwijzer. Waar mogelijk voorzien wij u van een (verwijs)advies. Voor aanmeldingen betreffende niet-vergoede zorg, algemene vragen of andere zaken kunt u contact met ons opnemen via het contactformulier op onze website.

De wachttijd tussen het aanmeldgesprek en de vervolgafspraak voor diagnostiek en/of behandeling bedraagt maximaal 6 weken. Deze wachttijden vallen binnen de maximaal aanvaardbare wachttijden (de 'treeknormen') die zijn overeengekomen door zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Wij zijn wettelijk verplicht om onze wachttijden maandelijks aan te leveren bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) via Vektis. De wachttijden worden maandelijks bijgewerkt op onze website. Indien u de wachttijd te lang vindt, kunt u contact opnemen met onze praktijk of uw zorgverzekeraar verzoeken om wachtlijstbemiddeling.

De afspraken duren meestal 60 minuten, tenzij anders overeengekomen, bijvoorbeeld bij een uitgebreide intake (maximaal 90 minuten) of een neuropsychologisch onderzoek. Afhankelijk van de vraagstelling kan een neuropsychologisch onderzoek tot 120 minuten of langer duren.

Voor vervanging tijdens ziekte, vakanties of verlof wordt zorggedragen. De vervangend psycholoog staat dan vermeld op de pagina 'Medewerkers' van onze website.

Afspraken kunnen tot uiterlijk 48 uur vóór het geplande tijdstip kosteloos worden geannuleerd via telefoon, sms of email. Bij annuleringen binnen 48 uur of het niet verschijnen op een afspraak wordt een 'no show''-tarief van € 50,00 in rekening gebracht (zie verder bij 'Vergoeding').

Werkwijze

Na gerichte ziekte- en/of zorggerichte (neuro)psychologische diagnostiek met klinisch interview, observatie, vragenlijsten en tests bestaat eventuele behandeling uit individuele en/of groepstherapie, die zowel steunend/structurerend als inzichtgevend kan zijn. Er wordt onder meer gebruik gemaakt van tecnieken uit de psycho-educatie, cognitieve gedragstherapie (CGT), acceptance and commitment therapy (ACT), systeemtherapie of geheugen-strategietraining. De diagnostiek en behandeling kan voor een deel verlopen via e-health technieken waarbij gebruik wordt gemaakt van applicaties via internet, smart phone of video-consulting.

Het doel van de diagnostiek is om op systematische wijze informatie te verzamelen en te interpreteren. Dit dient om vast te stellen welke benoembare problemen op het gebied van uw mentale gezondheid aanwezig zijn. De behandeling richt zich primair op het stimuleren en ondersteunen van het psychisch herstelproces en het duurzaam versterken daarvan. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het bieden van ondersteuning bij het accepteren en omgaan met de beperkingen als gevolg van de (hersen)aandoening, zowel thuis als op school of werk. De kwaliteit van leven van de patient én diens sociale omgeving staat hierbij centraal.

Wij werken volgens de meest recente 'evidence-based' klinisch wetenschappelijke inzichten, richtlijnen en protocollen, bij voorkeur in multidisciplinair samenwerkingsverband. Daartoe onderhouden wij nauwe contacten met lokale en regionale zorginstellingen en (netwerken van) hulpverleners, waaronder huisartsen, psychologen, fysiotherapeuten, logopedisten, ergotherapeuten, bedrijfsartsen en medisch specialisten zoals neurologen, revalidatieartsen en psychiaters. Wij zijn onder meer aangesloten bij de Zorggroep Katwijk en het Wijksamenwerkingsverband Lisse.

Het gehele proces (inhoud en timing) van het diagnostiek- en/of behandelingstraject wordt in samenspraak met u van tevoren vastgelegd in een 'Behandelplan'. Bij de begin-, tussentijdse- en eindevaluatie van het traject wordt, naast de mondelinge toetsing tijdens ieder regulier consult, gebruik gemaakt van specifieke 'Routine Outcome Monitoring' (ROM) vragenlijsten. Het werken met ROM is binnen de GGZ wettelijk verplicht. In dat kader dienen wij de (geanonimiseerde) ROM gegevens conform contractuele overeenkomst te delen met de Alliantie kwaliteit in de GGZ (Akwa GGZ, voorheen de Stichting Vrijgevestigden ROMmen (SVR)). Na afsluiting van het behandeltraject wordt het resultaat daarvan, inclusief de duur van de behandelperiode, diagnose, toegepaste behandeltechnieken en (eventueel) advies, met uw toestemming schriftelijk aan de verwijzer gecommuniceerd. U krijgt een kopie van deze afsluitende brief.

Aan het einde van een zorgtraject meten wij de tevredenheid van onze patienten met de CQ-index (consumer quality index). Dit is een algemeen gebruikte vragenlijst waarmee u onze zorgverlening met onder meer een rapportcijfer kunt beoordelen. Uw beoordeling is van grote waarde en helpt ons om de kwaliteit van onze zorg optimaal te houden.

Voor uw en onze gezondheid schudden wij geen handen in de praktijk. 

Vergoeding

Uw afspraak voor diagnostiek, advies of behandeling (fysiek, telefonisch, via video of email) brengt kosten met zich mee. Veel van deze kosten worden vergoed door uw zorgverzekeraar, maar mogelijk niet alles. Dit is afhankelijk van uw zorgverzekering. Om financiele verrassingen te voorkomen, raden wij aan vooraf contact op te nemen met uw zorgverzekeraar voor een helder overzicht van uw dekking. Houd er rekening mee dat u als volwassene (18 jaar of ouder) altijd eerst uw wettelijk verplicht eigen risico van €385,00 aanspreekt. Voor aanvullende voorwaarden verwijzen wij u naar uw zorgpolis. De tarieven voor niet-vergoede zorg, zoals consultancy, keuringen, expertises of supervisie (alle belast met 21% BTW), zijn op aanvraag beschikbaar.

Wij hebben contracten met alle clusters van Nederlandse zorgverzekeraars, te weten ASR, CaresqCZ, DSW, Menzis, ONVZZorg en ZekerheidSalland, VGZ, en Zilveren Kruis. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) stelt jaarlijks maximumtarieven vast voor zorgproducten binnen de GGZ. Afhankelijk van het contract met uw zorgverzekeraar mogen wij een bepaald percentage van dit maximale NZa-tarief declareren. Het maximumtarief voor onverzekerde zorg bij een niet-vergoede diagnose bedraagt € 138,15 per contactuur en dient u zelf te betalen. U kunt de maximale NZa-tarieven voor zorgproducten in de GGZ vinden de de navolgende links 2024 en 2025 (Kwaliteitsstatuut ambulant, sectie II). Voor verzekeraars waarmee wij geen contract hebben afgesloten, zoals buitenlandse verzekeringen van expats, hanteren wij 100% van het NZA tarief. Dit maximale NZA-tarief geldt ook voor zelfverwijzers en coachingstrajecten.

Bij afwezigheid zonder kennisgeving (uiterlijk 48 uur voor de afspraak) brengen wij een 'no show'-tarief van € 50,00 in rekening. Let op: dit tarief wordt niet vergoed door uw zorgverzekeraar en dient door uzelf betaald te worden. Voor meer informatie verwijzen wij u naar ons eerder genoemde beleid rondom aanmelding, afspraken, wachttijden en afmeldingen, evenals naar onze algemene algemene betalingsvoorwaarden.

In de GZZ zijn in de regel de volgende diensten uitgesloten voor vergoeding door uw zorgverzekeraar en dient u dus dan ook zelf te betalen. Het gaat om neurofeedback, intelligentieonderzoek ('IQ'), begeleidingen van niet-geneeskundige aard, zoals trainingen, coaching en cursussen, orthopedagogische zorg, hulp bij werk-, school- en relatieproblemen, behandeling van aanpassingsstoornissen, enkel diagnostiek zonder de bedoeling dat GGZ behandeling plaats vindt op basis van een diagnose volgens internationaal erkende standaarden (de DSM-5), behandeling met opname via het Minnesota model, behandeling bij obesitas (overgewicht) en eetverslaving, keuringen (bijvoorbeeld ten behoeve van keuringen voor arbeids(on)geschiktheid, rijvaardigheid of wervings- of selectieprocedures), medisch psychologische zorg, meer dan 1 behandeltraject binnen één kalenderjaar, tenzij er twee maanden na het vorige behandeltraject klachtenvrij zijn verstreken, of zorg aan huis.

Neuropsychologisch onderzoek (NPO) primair in het kader van een arbeidsgerelateerde (UWV, Arbo, werkgever) of juridische vraagstelling (letselschade) wordt niet vergoed door de zorgverzekeraars. Dat geldt ook voor een NPO zonder behandeltraject. Wij informeren u graag over alternatieve vergoedingsmogelijkheden. 

Neemt u contact op met uw zorgverzekeraar of met ons als u vragen heeft over de vergoedingen.

Spoedgevallen en crisis-situatie

Bij spoedgevallen, niet zijnde een crisis-situatie, kunt u altijd direct een beroep op ons doen via het algemene telefoonnummer of emailadres.

Het kan voorkomen dat gedrag zodanig is ontregeld dat er sprake is van een crisissituatie waarbij direct en doelgericht handelen is vereist. Neem in dat geval contact op met uw huisarts of met de huisartsenpost. Is er sprake van acuut levensgevaar? Bel dan direct 112. Meer informatie over crisissituaties vindt u op de website van GGZ Rivierduinen.

Kwaliteitswaarborg, kwaliteitsstatuut GGZ, keurmerken.

Uw psycholoog is BIG-geregistreerd. Voor deze registratie dient elke psycholoog aan bepaalde wettelijke voorwaarden te voldoen. De toetsing op registratie en 5-jaarlijkse herregistratie na bij- en nascholing, intervisie en andere professionele activiteiten is in handen van de Federatie van Gezondheidspsychologen en Psychotherapeuten (FGzP). Wij zijn aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen en Psychotherapeuten (LVVP) en het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) en voldoen als zodanig aan de door hen gestelde LVVP kwaliteitscriteria en NIP beroepscode. De LVVP en het NIP zijn beroepsverenigingen. Voor onze opleidingserkenning GZ-psycholoog (zie ook 'Opleiding & Onderzoek') worden wij iedere 5 jaar gevisiteerd door het RINO. De laatste 5-jarige visitatie door de LVVP heeft plaatsgevonden in 2020.

Patientenorganisaties, zorgaanbieders en zorgverzekeraars hebben gezamenlijk een veldnorm voor de kwaliteit voor de curatieve GGZ ontwikkeld. Deze is vastgelegd in het model kwaliteitsstatuut GGZ en maakt zichtbaar wat de betrokken partijen hebben afgesproken over wat goede zorg is. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) en Zorginstituut Nederland (het Zorginstituut) onderschrijven deze afspraken in het veld. Zorgaanbieders in de GGZ zijn wettelijk verplicht hun goedgekeurde, individuele kwaliteitsstatuut vanaf 01-01-2017 op hun website te publiceren. De contracten tussen GGZ zorgaanbieders en zorgverzekeraars zijn hiervan vanaf 2017 mede afhankelijk gemaakt. Voor het goedgekeurde Landelijke Kwaliteitsstatuut 3.0 (13-06-2022) van praktijkhouder Middelkoop zie: LKS 3.0 Middelkoop en van Mw. D. van der Jagt zie: LKS 3.0 Van der Jagt.

In onze praktijk hebben wij een vanuit de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) een verplicht registratiesysteem en een procedure voor het veilig intern kunnen melden, registreren en onderzoeken van (bijna-)incidenten, met als doel hiervan te leren en deze in de toekomst te voorkomen. Een incident is elke onverwachte of onbedoelde gebeurtenis, waardoor de patiënt schade heeft geleden, kan lijden of had kunnen lijden. In het laatste geval gaat het om een zogenoemd bijna-incident, waarbij door het tijdig opmerken van de gebeurtenis kon worden voorkomen dat de patiënt schade leed. Binnen deze procedure is de veilige omgang met de gegevens gewaarborgd.

U kunt er dus vanuit gaan dat de diagnostiek- en behandelprotocollen binnen de Praktijk voor Neuropsychologie aan de meest actuele professionele richtlijnen en zorg- en kwaliteitsstandaarden voldoen. Wat dat inhoudelijk voor u betekent kunt u samen met uw behandelaar raadplegen op de website kwaliteitsontwikkelingggz.nl.

Privacy

Uw psycholoog heeft een geheimhoudingsplicht, wat betekent dat uw privacy altijd wordt gewaarborgd. Samenwerking met andere zorgprofessionals vindt uitsluitend plaats met uw medeweten en expliciete toestemming. Uw verwijzend huisarts of medisch specialist wordt, met uw instemming, geïnformeerd over de diagnostiek en/of behandeling. Aan derden wordt alleen informatie verstrekt als u daarvoor schriftelijke toestemming hebt verleend.

In ons privacybeleid staat beschreven hoe wij binnen de praktijk omgaan met uw persoonsgegevens en hoe wij deze beschermen in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Klachten en geschillen

Mocht u ondanks onze inspanningen klachten hebben die niet in overleg met uw behandelend psycholoog of, in tweede instantie, met zijn of haar collega's kunnen worden opgelost, dan kunt u zich wenden tot de beroepsverenigingen LVVP of NIP waar de psychologen van de praktijk lid van zijn. Informatie over de klachtenregeling en de contactgegevens van de klachtencommissie van de LVVP vindt u hier.


Patientverenigingen

Contact

Bezoekadres
Locatie Lisse:
Medisch Centrum Lisse
Nassaustraat 31, 2161 RJ Lisse
-
Locatie Katwijk ZH:
Overrijn 7, 2223 ER Katwijk ZH

Postadres
Mallebrugge 4, 2223 BV Katwijk ZH

Contact
Telefoon: 06 51 288 289
E-mail: info@middelkoop-neuropsychologie.nl
© 2025 Middelkoop Neuropsychologie - Disclaimer - Voorwaarden Webontwikkeling: 2nd Chapter